مقالات

راندمان پمپ چگونه است؟

راندمان پمپ چگونه است؟

اگر با پمپ‌‎ها و مشخصات آن‌ها آشنایی داشته باشید، به طور قطع با راندمان پمپ نیز آشنایی دارید. در پاسخ به سوال راندمان پمپ چگونه است؟ لازم است بدانید که به صورت کلی راندمان پمپ از جمله جزئیات بسیار مهم در کارکرد پمپ آب می‌باشد که در زمان خرید پمپ، توجه به آن از اهمیت بسزایی برخوردار است.
در نظر گرفتن راندمان پمپ و یا بازده پمپ برای انتخاب این وسیله بسیار مهم است، به دلیل آنکه می‌توان از هدر رفت انرژی با انتخاب یک پمپ مناسب جلوگیری کرد.

بررسی چیستی راندمان پمپ

بررسی چیستی راندمان پمپ

راندمان پمپ چیست؟

پیش از آنکه به بررسی راندمان پمپ چگونه است؟ بپردازیم، باید تعریفی از راندمان پمپ را خدمت شما عزیزان ارائه دهیم که با این جزئیات از کارکرد پمپ بیشتر آشنا شوید. به صورت کلی باید اشاره داشت که راندمان پمپ به عناوین مختلفی از جمله عناوین زیر شناخته می‌شود:

  • راندمان کوپلینگ
  • بازده کلی پمپ

اگر بخواهیم تعریف کلی‌تری را از راندمان پمپ خدمت شما عزیزان ارائه دهیم، باید اشاره نماییم که راندمان پمپ از ضرب راندمان مکانیکی و راندمان داخلی به وجود می‌آید. از جمله نکات بسیار مهمی که در خصوص راندمان پمپ باید بدانید، به صورت زیر است:

  • شرکت‌های سازنده پمپ، منحنی راندمانی را به همراه پمپ خود ارائه می‌دهند تا بدین وسیله تغییرات پمپ از نقطه شروع تا انتهای نقطه عملکرد را نشان دهد.
  • راندمان پمپ در منحنی هد و دبی در یک محدوده مشخص و معین به حداکثر میزان خود خواهد رسید که به آن نقطه بهینه راندمان یا BEP اطلاق می‌گردد.
  • نقطه بهینه راندمان پمپ برای انتخاب پمپ‌ها یک شرط اساسی است و اهمیت بسزایی در انتخاب پمپ دارد.
  • پمپ‌ها در نقاط مختلفی از آبدهی و ارتفاع قابلیت فعالیت دارند.
  • پمپ‌ها در نقطه عملکرد بهینه از دبی و هد پمپ مناسب برخوردار می‌باشند که توان الکتروموتور، راندمان و مقدار ارتفاع مکش مثبت خالص را در بر خواهد گرفت.
  • نقطه عملکرد بهینه از تقاطع بین منحنی سیستم و منحنی عملکرد به وجود می‌آید.

انواع مختلف راندمان پمپ

در خصوص سوال شما عزیزان یعنی راندمان پمپ چگونه است؟ باید به بررسی انواع مختلف راندمان پمپ نیز پرداخت.

نکته حائز اهمیت این است که راندمان پمپ به عوامل بسیار مختلفی بستگی دارد که از آن‌ها می‌توان به دقت به کار رفته در ساخت پمپ، وضعیت مکانیکی اجزاء آن، نوع پمپ و بالانس پمپ و … اشاره داشت. راندمان پمپ یا بازده پمپ انواع و اقسام مختلفی دارد که در ادامه به آن ها اشاره می‌کنیم:

  • راندمان یا بازده حجمی: راندمان یا بازده حجمی به میزان نشتی و یا عملکرد پرت یک پمپ اطلاق می‌گردد و فرمول کلی آن برابر است با میزان تعریف شده تئوری پمپ تقسیم بر میزان دبی واقعی پمپ.
  • راندمان یا بازده مکانیکی: راندمان مکانیکی می‌تواند موارد مختلفی را در یک پمپ نشان دهد. به صورت کلی راندمان مکانیکی نشان دهنده میزان اتلاف انرژی در اثر عوامل بسیار مختلفی مانند اصطکاک، درگیری، اغتشاش در سیال و غیره است.
  • راندمان یا بازده کلی: راندمان کلی یک پمپ مشخص کننده کل اتلاف انرژی در یک پمپ می‌باشد و برابر است با حاصل ضرب بازده مکانیکی در بازده حجمی.
انواع راندمان پمپ

بررسی انواع راندمان پمپ

راندمان پمپ‌ها به چه عواملی بستگی دارد؟

این سوال نیز ممکن است مانند سوال راندمان پمپ چگونه است؟ برای شما عزیزان به وجود بیاید. به صورت کلی همان گونه که در بخش‌های قبل نیز اشاره کرده‌ایم، راندمان پمپ به یک سری عوامل مختلف بستگی خواهد داشت و دانستن این عوامل می‌تواند در انتخاب پمپ مناسب به شما کمک کند.

نکته حائز اهمیت این است که راندمان پمپ در کشورهای مختلف بسیار متفاوت بوده و کشورها بر اساس موارد بسیار خاصی مانند شرایط آب و هوایی، تکنولوژی، نحوه استفاده و … میزان یا مقدار راندمان پمپ‌ها را در آن منطقه یا محدوده محاسبه می‌کنند. شایان ذکر است، از جمله عواملی که راندمان پمپ به آن وابسته است، به صورت زیر می‌باشد:

  • نگهداری نامناسب و تعمیرات نادرست پمپ
  • استفاده از سیستم لوله کشی نامناسب
  • بهره گیری از پمپ‌ها با ظرفیتی بالاتر از ظرفیت مورد نیاز و …

ممکن است این سوال نیز برای شما عزیزان به وجود بیاید که راندمان پمپ‌ها در ایران چقدر است؟! برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که راندمان پمپ در ایران حدود ۴۰ درصد می‌باشد و همچنین متاسفانه حدود ۱۰ درصد از سیستم‌های پمپاژ، راندمانی کمتر از ۱۰ درصد دارند.

افزایش راندمان پمپ با استفاده از اصلاح پروانه

در بسیاری از موارد ممکن است بنا به دلایل مختلفی به افزایش راندمان پمپ نیاز باشد. در واقع یکی از روش‌های مناسب و در عین حال مقرون به صرفه برای افزایش راندمان پمپ، اصلاح پروانه است.

برای رسیدن به این هدف می‌توان از تراش دادن پروانه نیز استفاده کرد. تراش دادن پروانه به لحاظ هزینه‌ای و مصرف کم، مناسب‌تر از دریچه گاز برای افزایش راندمان پمپ است! به دلیل آنکه با تراشیدن پروانه، فاصله میان پروانه و پوشش بزرگتر خواهد شد و این موضوع راندمان و مصرف کمتری نسبت به پروانه کامل خواهد داشت.

افزایش راندمان پمپ با نگهداری مناسب و سرویس به موقع

ممکن است این سوال برای شما عزیزان به وجود بیاید که افزایش راندمان پمپ چگونه است؟ یکی دیگر از روش‌های بسیار مناسب برای افزایش راندمان پمپ نگهداری مناسب و سرویس به موقع می‌باشد.

شایان ذکر است که سرویس به موقع پمپ و همچنین نگهداری مناسب از این دستگاه سبب می‌شود تا مصرف انرژی نیز به طرز چشم گیری کاهش بیابد. به همین دلیل است که تعمیر و نگهداری از پمپ از اهمیت بسزایی برخوردار است.

به صورت کلی نگهداری مناسب و بهینه پمپ مانند جایگزین کردن حلقه‌های سایشی که دچار فرسایش و خرابی شده است، بسیار مهم خواهد بود. به دلیل آنکه افزایش باز شدن حلقه سایش سبب افزایش مقدار نشت خواهد شد و به همین ترتیب نیاز به قدرت پمپ برای تولید جریان مشابه نیز قاعدتا افزایش می‌یابد.

افزایش راندمان پمپ

چگونگی افزایش راندمان پمپ

افزایش راندمان پمپ با استفاده از بوستر پمپ و منبع ذخیره

در خصوص پاسخ به سوال شما عزیزان یعنی افزایش راندمان پمپ چگونه است؟ باید بیان کرد که از جمله روش‌های مناسب و کاربری برای افزایش راندمان پمپ، استفاده از بوستر پمپ و منبع ذخیره است. بنابراین خرید این دو قطعه به اندازه خرید پمپ از اهمیت بسزایی برخوردار می‌باشد.

بوستر پمپ و منبع تغذیه از جمله لوازمی ‌هستند که در افزایش راندمان پمپ آب تأثیر بسیار زیادی دارند. بنابراین لازم است در خرید آن‌ها دقت کافی داشته باشید. از جمله نکات بسیار مهم و کاربردی که در این خصوص باید بدانید، به شرح زیر است:

  • بوستر پمپ در ساختمان‌های مختلف می‌تواند فشار آب را افزایش دهد و همان گونه که از نامش مشخص است، در افزایش مقدار راندمان پمپ تاثیر گذار است
  • با استفاده از بوستر پمپ میزان انرژی به حداقل اندازه خود رسیده و با حداکثر بهره‌ وری، آب با فشار کافی به طبقات بالاتر ساختمان ارسال می‌شود.
  • بوستر پمپ آب از جمله انواع پمپ آب صنعتی به شمار می‌آید که این دسته از پمپ‌ها به عنوان یکی از پیشرفته‌ترین انواع پمپ آب در نظر می‌گیرند. (پمپ‌های صنعتی کار انتقال سیالات در غلظت و حجم بسیار بالا را بر عهده دارند)
  • مراکز تجاری و صنعتی با توجه به نیازهای منحصر به فرد خود از مهم‌‎ترین کاربران پمپ‌های صنعتی محسوب شده و صنعت ساختمان نیز همواره از مزیت‌های اصلی بکارگیری این نوع پمپ آب، استفاده می‌نماید.
  • منبع ذخیره نیز کاربردهای زیادی در افزایش راندمان پمپ آب دارد که از این کاربردها می‌توان به ذخیره ‌سازی آب برای مواقع ضروری، یکسان‌سازی فشار آب ورودی به پمپ آب و … اشاره داشت.

سخن پایانی ذر خصوص راندمان پمپ

در این مقاله سعی کردیم تا به سوال پر تکرار شما عزیزان یعنی راندمان پمپ چگونه است؟ پاسخ دهیم. شما عزیزان نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر به وب سایت ما مراجعه کرده و با کارشناسان و مشاوران مجموعه ما در خصوص خرید، تعمیر و نگهداری انواع پمپ مشورت کنید.

سوالات متداول درباره راندمان پمپ

۱٫چه لوازم جانبی در افزایش راندمان پمپ موثر است؟
کلید اتوماتیک، پنج راهی، منبع تحت فشار و مانومتر و…

۲٫مانومتر چیست؟
مانومتر همان گیج فشار یا فشارسنج است و به عنوان نشانگر در این سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد. با استفاده از این وسیله می‌توان در هر زمان مقدار فشار داخل سیستم لوله‌کشی آب را اندازه‌گیری کرد.

۳٫منبع تحت فشار چیست؟
منبع تحت فشار یا همان منبع دیافراگمی‌ از دیگر متعلقاتی است که به افزایش راندمان پمپ آب کمک می‌کند. برای آن که بازده پمپ آب خود را بالا ببرید، لازم است منبع دیافراگمی‌ مناسب را تهیه کنید.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *