مقالات

مقایسه تخصصی پمپ طبقاتی عمودی و افقی

مقایسه تخصصی پمپ طبقاتی عمودی و افقی

پمپ های طبقاتی یکی از پمپ های بسیار کاربردی در صنایع مختلف به شمار می روند. این پمپ ها دارای دو دسته افقی و عمودی هستند که هر یک از آن ها نیز ویژگی های خاصی دارند. برخی از افراد به طور دقیق با تفاوت های این پمپ ها آشنا نیستند. از این رو در این مطلب قصد داریم به مقایسه تخصصی پمپ طبقاتی عمودی و افقی بپردازیم.

پمپ طبقاتی افقی

پمپ طبقاتی افقی

معرفی پمپ‌ های طبقاتی افقی

در خصوص مقایسه تخصصی پمپ طبقاتی عمودی و افقی همانطور که از نام این پمپ ها مشخص است طبقات آن ها به شکل افقی در کنار یکدیگر قرار می گیرند. این پمپ ها انتخاب های بسیار مناسبی برای کاربردهایی که نیاز به نرخ جریان بالا و فشار تخلیه کمتر دارند به شمار می روند.
به علت اینکه هندسه این پمپ ها حالتی افقی دارد مرکز ثقل آن ‌ها پایین تر است. این ویژگی باعث پایداری و ثبات بیشتر آن ها می شود. این پایداری و ثبات در نهایت موجب می شوند که سطح ارتعاش و نویز پمپ در حین کار کاهش پیدا کند.

معرفی پمپ‌ های طبقاتی عمودی

پمپ های طبقاتی عمودی طراحی فشرده ای دارند و این موضوع باعث می شود که در فضا صرفه جویی گردد.

در این مدل پمپ ها طبقات به شکل عمودی روی هم قرار گرفته اند. زمانی که فضای کف کوچک است و جای زیادی برای پمپ وجود ندارد این مدل ها انتخاب مناسبی به شمار می روند.

پمپ های طبقاتی عمودی یک انتخاب ایده آل برای مواقعی که به فشار بالا نیاز است محسوب می شوند. این موضوع باعث شده که یک گزینه مناسب برای سیستم های تامین آب و تغذیه دیگ بخار باشند. طراحی عمودی این پمپ ها باعث می شود که نصب و نگهداری ساده ای داشته باشند.

تفاوت های پمپ طبقاتی عمودی و افقی

در این بخش از مطلب قصد داریم تفاوت های پمپ طبقاتی عمودی و افقی را مورد بررسی قرار دهیم. یکی از مهم ترین تفاوت های پمپ های طبقاتی عمودی و افقی در فشار و دبی جریان آن ها است.

پمپ های عمودی انتخاب های مناسبی برای فشارهای بالا هستند و در سیستم هایی که افزایش هد یک فاکتور مهم به شمار می رود عملکرد خوبی را ارائه می دهند.

پمپ های افقی گزینه ای مناسب برای سیستم هایی که نیازمند دبی بالا با فشار هد کمتر هستند محسوب می شوند. این امکان وجود دارد که پمپ‌ های طبقاتی عمودی را به شکل سری به یکدیگر نصب نمود و میزان هد آب و فشار را افزایش داد.

پمپ طبقاتی عمودی

پمپ طبقاتی عمودی

سیستم‌ های کاربرد

از پمپ های طبقاتی عمودی عموما در جهت تامین آب سازه های بلند و فرآیندهای صنعتی پرفشار استفاده می کنند. از پمپ های طبقاتی افقی به منظور تصفیه آب، کاربردهای صنعتی و آبیاری بهره می برند.

در این فرایندها به دبی بالا نیاز است به همین دلیل پمپ های طبقاتی افقی انتخاب های بهتری به شمار می روند. برای سیستم هایی که تعادل بین سرعت جریان و فشار لازم است پمپ های طبقاتی افقی گزینه های بهتری هستند.

تعمیر و نگهداری

اگر بخواهیم پمپ های طبقاتی عمودی و افقی را از نظر تعمیر و نگهداری با هم مقایسه کنیم می توانیم بگوییم که تقریبا از لحاظ سهولت نصب و نگهداری مشابه هستند.

تنها مقایسه تخصصی پمپ طبقاتی عمودی و افقی که وجود دارد این است که پمپ های عمودی به شکلی طراحی شده اند که قابل دسترس تر هستند. این ویژگی موجب می شود که مراحل تعمیر و بازرسی این پمپ ها ساده تر صورت بگیرد.

به صورت کلی پمپ های طبقاتی عمودی نسبت به پمپ های طبقاتی افقی راحت تر نصب می شوند و تراز کردن آن ها را ساده تر می توان انجام داد.

ابعاد و فضای مورد نیاز

از دیگر فرق های پمپ طبقاتی عمودی و افقی در ابعاد و فضای مورد نیاز آن ها است. پمپ های طبقاتی افقی به دلیل ساختاری که دارند فضای بیشتری را اشغال می کنند.

اگر پمپ های کوچکتر را ترجیح می دهید پمپ های طبقاتی عمودی گزینه های بهتری محسوب می شوند.

استهلاک و هزینه ‌های مربوط به تعمیرات

در مقایسه تخصصی پمپ طبقاتی عمودی و افقی باید استهلاک و هزینه ‌های تعمیرات را نیز در نظر بگیریم. غالبا اگر شرایط مشابه باشد استهلاک پمپ ‌های طبقاتی عمودی از پمپ ‌های طبقاتی افقی کمتر خواهد بود. این ویژگی باعث می شود که این پمپ ها کمتر به تعمیر نیاز پیدا کنند.

پمپ طبقاتی عمودی

پمپ طبقاتی عمودی

سخن آخر درباره مقایسه پمپ طبقاتی عمودی و افقی

در این مطلب به مقایسه تخصصی پمپ طبقاتی عمودی و افقی پرداختیم. اینکه کدامیک از این پمپ ها را انتخاب می کنید به نیاز شما بستگی دارد. حتما نیازها و فضایی که در اختیار دارید را در زمان خرید مد نظر قرار دهید.

مقایسه این پمپ ها و درک تفاوت های آن ها باعث می شود که انتخاب بهتر و هوشمندانه تری در این زمینه داشته باشید. اگر به کسب اطلاعات بیشتری در مورد این پمپ ها نیاز دارید می توانید از کارشناسان مجرب مجموعه ما مشاوره دریافت کنید.

سوالات متداول در خصوص مقایسه پمپ طبقاتی عمودی و افقی

۱٫سر و صدای پمپ طبقاتی عمودی بیشتر است یا افقی؟
به علت شکل هندسی و ساختار پمپ های طبقاتی عمودی می توان آن ها را ساده تر تراز کرد به همین دلیل سر و صدای کمتری را ایجاد می کنند.

۲٫آیا این پمپ ها از لحاظ بهره‌وری انرژی مقرون ‌به صرفه‌ هستند؟
بله، استفاده از چند پروانه در این پمپ ها باعث می شود نسبت به پمپ های معمولی سطوح بازدهی بالاتری داشته باشند. این ویژگی منجر به افزایش بهره وری انرژی می شود.

۳٫آیا پمپ های طبقاتی عمودی و افقی با درایوهای سرعت متغیر سازگاری دارند؟
بله، هر دو نوع این پمپ ها به صورت یکپارچه با درایوهای سرعت متغیر (VSD) ادغام می شوند. این موضوع موجب می شود که بتوان انعطاف پذیری عملیاتی آن‌ها را بیشتر کرد.

۴٫تاثیرگذارترین فاکتور در روند کار این پمپ ها چیست؟
میزان دور موتور یکی از موثرترین پارامترها در روند کار این پمپ ها است. هر اندازه دور موتور بالاتر باشد پروانه قدرت بیشتری را برای چرخش در اختیار خواهد داشت. این موضوع روند کار پمپ را بهبود می بخشد و هد نهایی آن را افزایش می دهد.

امتیاز دهید post

2 نظر در “مقایسه تخصصی پمپ طبقاتی عمودی و افقی

  1. سالاری گفت:

    قیمت کدوم یک از این پمپ ها مناسب تره؟

    1. faezehfr.1278@gmail.com گفت:

      با سلام قیمت هرکدام از این پمپ ها به کاربرد خاصشان بستگی دارد و متغیر است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *