مقالات

بهترین پمپ برای سیالات خورنده (اسیدی)

بهترین پمپ برای سیالات خورنده

انتقال سیالات خورنده از مهم ترین چالش ها در بخش های مختلف صنعت به شمار می روند. این مواد دارای خاصیت خورندگی بسیاری زیادی هستند و می توانند، آسیبی جدی به محیط زیست و کارکنان وارد کنند. به همین دلیل، استفاده از پمپ سیالات خورنده در بخش های مختلف صنعت رواج دارد. این پمپ ها به دلیل مقاومت بالا در برابر سیالات خورنده در صنایع پتروشیمی، گاز و نفت مورد استفاده قرار می گیرند. اگر می خواهید با پمپ های سیالات خورنده و انواع آن ها آشنا شوید، با ما همراه باشید.

پمپ ضد اسید چیست؟

پمپ سیالات خورنده در واقع نوعی پمپ ضد اسید است که برای انتقال گروه خاصی از سیالات مورد استفاده قرار می گیرد. این پمپ ها از موادی ساخته می شوند که در برابر مواد اسیدی و سیالات خورنده بسیار مقاوم هستند و از بین نمی روند. البته، از این پمپ های ضد اسید می توان، برای انتقال مواد شیمیایی با خواص اسیدی، بازی، حلال و غیره نیز استفاده کرد.

پمپ های سیالات خورنده معمولاً از مواد پلیمری ساخته می شوند. چرا که این مواد در برابر اسیدها بسیار مقاوم هستند. پمپ های ضد اسید ساخته شده از مواد پلیمری که به پمپ های پلیمری نیز شهرت دارند، دارای طول عمر بالا و استهلاک کم هستند. به همین دلیل، استفاده از پمپ های پلیمری در صنایع مختلف ازجمله: نفت، گاز و پتروشیمی توصیه می شود.

به طور کلی، جنس بهترین پمپ سیالات خورنده از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. پمپ هایی که از جنس مرغوب ساخته می شوند، برای مدت زمان طولانی مورد استفاده قرار می گیرند و به ندرت نشتی پیدا می کنند. به طور کلی، از مواد پلیمری زیر برای ساخت پمپ ضد اسید استفاده می شود:

  • پلی پروپیلن (PP)
  • پی وی سی (PVC)
  • تفلون (PTFE)
  • کاینار (PVDF)

پمپ ضد اسید چیست

پمپ های ضد اسید هم می توانند با جریان ورودی تک فاز و هم جریان ورودی سه فاز کار کنند. اگرچه، پمپ ها با جریان ورودی سه فاز به دلیل توان بالا بیشتر در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند. انتخاب نوع پمپ سیالات خورنده باید متناسب با شرایط کاری و نیاز مشتری انجام شود. از مهم ترین اجزا تشکیل دهنده پمپ های ضد اسید می توان، به موارد زیر اشاره کرد:

  • الکتروموتور
  • دستگیره
  • بلبرینگ
  • کوپلینگ
  • شفت و پروانه
  • رولبرینگ
  • اتصالات
  • لوله های ورودی و خروجی

این اجزا از مواد پلیمری با خاصیت ضد خورندگی بسیار بالا ساخته می شوند.

آشنایی با انواع پمپ سیالات خورنده

پمپ های سیالات خورنده دارای انواع متنوعی هستند و می توان آن ها را بر اساس فاکتورهای مختلف تقسیم بندی کرد. به طور کلی، انواع پمپ سیالات خورنده به شرح زیر هستند:

  • پمپ های مگنتی: پمپ های مگنتی از مهم ترین انواع پمپ اسیدکش به شمار می روند. این پمپ ها که نوعی پمپ گریز از مرکز محسوب می شوند، سیالات خورنده و اسیدی را با قدرت بالا منتقل می کنند. اساس کار پمپ های مگنتی، ایجاد یک میدان مغناطیسی قوی بین الکتروموتور و پروانه برای انتقال سیال است. یکی از مزایا استفاده از پمپ های مگنتی در صنایع شیمیایی، جلوگیری از نشتی سیالات خورنده به دلیل آب بندی بسیار مناسب عنوان می شود.
  • مونو پمپ اسیدی: از دیگر انواع پمپ سیالات خورنده می توان، به مونو پمپ اسیدی اشاره کرد. این پمپ از پمپ های جابجایی مثبت به شمار می رود. مونو پمپ اسیدی هیچ آسیبی به ماهیت سیال نمی زند، چرا که بر اساس تغییر مکان کار می کند.

انواع پمپ سیالات خورنده

  • پمپ های گریز از مرکز: پمپ های گریز از مرکز حلزونی دارای مزایای بسیار زیادی هستند. از مهم ترین آن ها می توان به انتقال سیالات خورنده اشاره کرد. پمپ گریز از مرکز از مواد پلیمری ساخته می شود. به همین دلیل، آن ها را با نام پمپ های پلیمری نیز می شناسند. از مهم ترین ویژگی های مثبت این مدل از بهترین پمپ سیالات خورنده می توان به مقاومت بالا در برابر خوردگی و آب بندی مکانیکی عالی اشاره کرد.
  • پمپ های پریستالتیک: عبور سیال از پمپ های پریستالتیک بر اساس حرکت چرخ دنده ها روی لوله ها انجام می شود. خروجی این پمپ ها معمولاً کیفیت بسیار بالایی دارد. پمپ های پریستالتیک نیز از پمپ های جابجایی مثبت به شمار می روند. این نوع پمپ ها از ورود آلودگی به درون سیال جلوگیری می کنند.

کاربرد پمپ سیالات خورنده در صنایع مختلف

از پمپ های سیالات خورنده در صنایع مختلف استفاده می شود که از مهم ترین آن ها می توان به صنایع نفت و گاز، مواد شوینده و خودروسازی اشاره کرد. به این نکته توجه داشته باشید که تعمیر و نگهداری از این پمپ ها بسیار راحت است و هزینه چندان زیادی ندارد. از این پمپ ها معمولاً برای انتقال مواد شیمیایی و محلول های اسید مختلف در محیط های شیمیایی تهاجمی و ساینده استفاده می شود. در ادامه، برخی از کاربردهای مهم پمپ های اسیدکش آورده شده اند.پمپ گریز از مرکز حلزونی نشان دهنده تلفیقی از دو فناوری پمپاژ به خوبی تثبیت شده است: پمپ حلزونی و پمپ گریز از مرکز. این ادغام منجر به یک راه حل پمپاژ همه کاره و کارآمد می شود که نیاز طیف وسیعی از صنایع را برآورده می کند.

آزمایشگاه ها و صنایع غذایی

پمپ های ضد اسید در آزمایشگاه ها به منظور انتقال سیالات خورنده، مورد استفاده قرار می گیرند. این پمپ ها معمولاً در سیستم لوله کشی یا هیدرولیکی آزمایشگاه قرار می گیرند. علاوه بر آزمایشگاه ها، از پمپ سیالات خورنده می توان برای انتقال انواع روغن خوراکی، نوشیدنی و رب در کارخانه های تولید مواد غذایی استفاده کرد. این پمپ ها اجازه هیچ گونه واکنش شیمیایی را نمی دهند. در نتیجه، یک گزینه ایده آل به شمار می روند.پمپ اتا بزرگ دارای طراحی هیدرولیک پیشرفته ای است که جریان سیال را بهینه می کند و تلفات اصطکاک و آشفتگی را کاهش می دهد. این منجر به افزایش کارایی و عملکرد در طیف گسترده ای از شرایط عملیاتی می شود.

کاربرد پمپ سیالات خورنده در صنایع مختلف

سیستم های تصفیه فاضلاب و پساب

پمپ های اسیدکش بکار رفته در سیستم تصفیه فاضلاب به منظور انتقال اسید استیک مبدل های حرارتی بکار می روند. این پمپ ها به دلیل خواص ضد خورندگی بالایی که دارند، کمتر سایش پیدا می کنند و دارای طول عمر بالایی هستند. از مهم ترین پمپ های ضد اسید بکار رفته در سیستم های تصفیه فاضلاب و پساب می توان به پمپ های گریز از مرکز اشاره کرد.

صنعت داروسازی

یکی از مهم ترین کاربردهای پمپ سیالات خورنده، انتقال داروهای مایع، آب خالص و سایر سیالات برای استفاده در صنعت داروسازی است. مواد بکار رفته در ساخت این پمپ ها هیچ تاثیری بر کیفیت دارو نمی گذارند. علاوه بر این، آب بندی آن ها به گونه ای است که امکان نشتی سیال وجود ندارد. به این نکته توجه داشته باشید که عملیات تمیزکاری پمپ های اسیدکش بکار رفته در صنعت داروسازی باید به دقت انجام شود.پمپ‌های گل یک جزء حیاتی در عملیات حفاری نفت و گاز هستند که گردش گل حفاری را برای خنک کردن و روغن کاری مته، حمل قلمه‌ها به سطح و حفظ پایداری چاه تسهیل می‌کنند.

ضرورت استفاده از پمپ اسیدکش در صنایع مختلف

شرکت هایی که در بخش صنایع شیمیایی فعالیت دارند، موظف به رعایت استانداردهای ایمنی بسیار سختگیرانه ای هستند. این استانداردها به منظور حفاظت از کارخانه، محیط زیست و سلامت کارکنان بخش تولید در نظر گرفته شده اند و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار هستند. هر گونه نشت مواد شیمیایی در طول فرآیند تولید می تواند با پیامدهای جبران ناپذیر برای کارکنان و محیط اطراف همراه باشد.

فرآیند تولید مواد شیمیایی بسیار هزینه بر است. از سوی دیگر، تعطیلی کارخانه یا آلودگی محصول نهایی منجر به ضرر اقتصادی قابل توجهی می شود. علاوه بر این، تنوع بسیار زیادی در میان مواد شیمیایی مورد استفاده در فرآیند تولید وجود دارد. در نتیجه، کار کردن با هر یک از آن ها باید متناسب با استانداردهای ایمنی مشخصی باشد.

به همین دلیل است که داشتن پمپ اسیدکش اهمیتی بسیار زیادی دارد. بهترین پمپ سیالات خورنده می تواند دوام، سهولت در استفاده و مهم تر از همه، ایمنی را تضمین کند. عدم استفاده از این پمپ ها در بخش های مختلف صنعت با پیامدهای نامطلوب زیر همراه خواهد بود:

  • خسارت به تجهیزات صنعتی و از کار انداختن آن ها
  • آسیب به پوست، چشم، سیستم تنفس، ریه، سیستم عصبی و سیستم گردش خون انسان
  • انفجار و آتش سوزی در اثر نشتی مواد اشتعال زا

معرفی بهترین پمپ سیالات خورنده

همانطور که گفته شد، پمپ های اسیدکش معمولاً از جنس PP، PE، PVC، PVDF و PTFE ساخته می شوند. انتخاب بهترین پمپ ضد اسید باید با توجه به نوع سیالی که باید انتقال یابد، انجام شود. در واقع، هر یک از پمپ های ضد اسید دارای خواص ضد خورندگی مختلفی هستند و یک انتخاب اشتباه می تواند با نشت سیال اسیدی به بیرون همراه باشد.

به طور کلی، پمپ های پلیمری تفلونی (PTFE) از بهترین پمپ سیالات خورنده به شمار می روند. این پمپ ها هم در برابر خوردگی و هم در برابر حرارت بسیار مقاوم هستند. علاوه بر این، مقاومت مکانیکی بسیار بالایی نیز دارند.

سخن پایانی

پمپ سیالات خورنده از پرکاربردترین پمپ های گریز از مرکز مورد استفاده در صنایع مختلف به شمار می رود. این نوع پمپ ها که معمولاً برای انتقال و جابجایی سیالات خورنده و اسیدی استفاده می شوند، دارای انواع مختلفی هستند. با مراجعه به صفحه اصلی سایت آسیا پمپ می توانید، بهترین پمپ ضد اسید را با توجه به شرایط کاری خود انتخاب کنید. از مهم ترین خدمات آسیا پمپ می توان به پشتیبانی آنلاین، مشاوره قبل از خرید و تضمین کیفیت و قیمت اشاره کرد.

به نظر شما، از پمپ های ضد اسید در چه صنایع دیگری می توان استفاده کرد؟ لطفاً نظر خود را با ما به اشتراک بگذارید.

سوالات متداول

پمپ اسیدکش چیست؟

پمپ های اسیدکش از پمپ های گریز از مرکز به شمار می روند که از آن ها برای انتقال انواع سیالات خورنده و مواد شیمیایی استفاده می شود.

پمپ های ضد اسید چند نوع هستند؟

از مهم ترین انواع پمپ های ضد اسید می توان به گریز از مرکز، مگنتی، مونو پمپ اسید و پمپ های پریستالتیک اشاره کرد.

از پمپ های سیالات خورنده در چه صنایعی استفاده می شود؟

این پمپ ها در صنایع مختلف ازجمله: نفت، گاز، پتروشیمی، داروسازی، مواد شیمیایی، مواد غذایی، سیستم تصفیه فاضلاب و غیره بکار می روند.

بهترین پمپ اسیدکش کدام است؟

پمپ های پلیمری تفلونی به دلیل مقاومت بالا در برابر حرارت و خوردگی به عنوان بهترین پمپ اسیدکش شناخته می شوند.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *