مقالات

پمپ استیل چیست و در چه صنایعی کاربرد دارد؟

پمپ استیل چیست

در همه صنایعی که با سیالات کار می کنند، به تجهیزاتی نیاز است تا بتوان از آن ها برای انتقال مایعات استفاده کرد. پمپ‌ها یکی از ایده­آل­ترین تجهیزاتی هستند که برای پمپاژ سیالات در صنایع مختلف، طراحی شده­اند. این پمپ‌ها انواع متفاوتی دارند که پمپ استیل یکی از انواع پر کاربرد آن ها محسوب می شود.

این پمپ عمدتاً از استیل ضدزنگ یا فولاد تهیه شده که باعث می شود، نسبت به دیگر پمپ‌ها از مقاومت بیش­تری برخوردار باشند. اما نحوه عملکرد و مزایای استفاده از پمپ استیل چیست؟ برای دانستن پاسخ این سوال با ما در ادامه همراه باشید.

پمپ استیل ضد زنگ

پمپ استیل چیست؟

کروم، یک فلز سخت و شکننده است که وقتی به فولاد اضافه می شود، آن را ضدزنگ می کند. میزان کروم باید حداقل ۱۱ درصد باشد تا در برابر خوردگی محافظت شود. در فولاد ضدزنگ کروم، یک لایه اکسید کروم محکم چسبنده روی سطح فولاد تشکیل می شود. این لایه به قدری نازک است که حتی در زیر میکروسکوپ هم نمی‌توان آن را مشاهده کرد. با اضافه کردن نیکل به فولاد ضدزنگ کروم، آلیاژ قوی و انعطاف‌پذیر با مقاومت بالا در برابر خوردگی تولید خواهد شد.

استفاده از این آلیاژ در ساخت پمپ، منجر به ساخت پمپ استیل می شود. پمپ‌های ساخته شده از استیل، انقلابی عظیم در فرآیندهای صنعتی و تولید، ایجاد کرده‌اند. حتی اگر شرایط کاری بسیار گرم یا خطرناک باشد، این پمپ‌ها به‌گونه‌ای طراحی و ساخته شده­اند که انعطاف‌پذیر، محکم و مناسب برای طیف وسیعی از مایعات و مواد باشند. این امر می­تواند، به طرز قابل توجهی بهره‌وری بسیاری از تجهیزات و فرآیندهای صنعتی را بهبود بخشد.

بررسی انواع پمپ استیل درجه یک

پمپ‌های استیل می توانند، انواع مختلفی با کارکردهای متفاوت داشته باشند که برخی از آن­ها به شرح زیر هستند:

پمپ گریز از مرکز و حلزونی

این نوع پمپ‌ها کوپ غیر مستقیم هستند و دور الکتروموتور و توانشان بر اساس دبی و هد مشخص می­شود. معمولا جنس پمپ گریز از مرکز استیل ۳۱۶ انتخاب می شود. خروجی این نوع پمپ‌ها فلنچی است و مدل‌هایی که با استیل خاص تولید می شوند، کدگذاری خواهند شد.

پمپ دنده‌ای

پمپ‌های دنده‌ای بیش­تر برای پمپاژ و انتقال مواد، طراحی می­شوند. این پمپ‌ها بیش­تر در صنایع غذایی، دارویی و اسیدی کاربرد دارند و دهانه‌های خروجی متعددی برای آن­ها در نظر گرفته می شوند تا بتوانند، انعطاف‌پذیری بالایی داشته باشند.

پمپ لجن­کش و کف­کش

این دسته از پمپ‌ها بسیار متنوع هستند. کف­کش­ها می توانند، انتقال آب‌های صاف سطحی را در چاه‌های نیمه عمیق انجام دهند. در صورتی که آب، دارای لجن یا اجسام خارجی باشد، پمپ کف­کش کارساز نخواهد بود و حتما باید از پمپ لجن­کش استفاده شود. پمپ لجن­کش استیل، برای لجن‌های اسیدی، آب‌های شور و فاضلاب‌های خروجی از کارخانه‌ها، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

پمپ شناور

در انتقال آب از چاه‌های عمیق، از هر پمپی نمی‌توان استفاده کرد، به همین دلیل، پمپ شناور یکی از بهترین انتخاب­ها برای این چاه­ها خواهد بود. پمپ شناوری که از استیل ساخته شده است، مقاومت و دوام بیش­تری نسبت به پمپ‌های ضدزنگ و چدنی دارد. پمپ‌های شناور دارای پروانه هستند که جنس آن می تواند، از پلاستیک یا استیل باشد.

پمپ دیافراگمی

از پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین پمپ‌ها برای انتقال سیالات غلیظ است. سیالات دارای ذرات جامد نیز، با این پمپ، قابل انتقال هستند. در ساختار این پمپ‌ها از هیچ نوع الکتروموتوری استفاده نشده به همین دلیل، احتمال انفجار در آن ها وجود ندارد. بدنه پمپ دیافراگمی می تواند، از سه ماده پروپیلن، استیل و آلومینیوم ساخته شود. از پمپ‌های پروپیلین و استیل می توان در محیط های اسیدی استفاده کرد.

پمپ استیل چیست؟

نحوه عملکرد پمپ استیل چگونه است؟

همان­طور که اشاره کردیم، پمپ استیل یکی از بهترین پمپ‌ها در زمینه انتقال مایعات است و عملکرد اصلی آن ایجاد فشار و جریان قوی، در مایع است. وقتی که پمپ در سیستم موردنظر روشن می­شود، انرژی مکانیکی به آن منتقل شده که باعث می شود، قطعات داخلی بچرخند یا جابه­جا شوند.

وقتی پمپ تا حدی جابه­جا می­شود، موجب ایجاد فشار در سیال خواهد شد. سپس سیال موردنظر از طریق لوله­ها به سمت خروجی حرکت خواهد کرد. این پمپ برای انتقال انواع سیالات از جمله آب، مواد شیمیایی و  گازوئیل استفاده می شود. طراحی این پمپ به‌گونه‌ای انجام شده است که بتواند مقاومت بسیار بالایی در برابر فشار، ضربه و حرارت داشته باشد.

تفاوت پمپ استیل با سایر پمپ‌ها چیست؟

ویژگی های پمپ استیل چیست؟ این پمپ دارای ویژگی‌هایی است که آن را از سایر پمپ‌ها متمایز می­کند. پمپ استیل، مقاومت بسیار بالایی در برابر عواملی مانند حرارت و خوردگی دارد که باعث می­شود، بهترین انتخاب برای صنایعی باشد که از مایعات با حرارت بالا و دارای خواص خورنده استفاده می کنند. از طرفی به دلیل این که در ساختار این پمپ از استیل استفاده‌شده، نسبت به وزنش استحکام خوبی دارد که از نظر حمل و نقل، عملکرد بسیار خوبی خواهد داشت.

اگر به ترکیبات استیل و فولاد ضدزنگ دقت کنید، می‌بینید که آن­ها دارای ترکیباتی هستند که اگر در ساخت پمپ به کار بروند، باعث افزایش مقاومت آن نسبت به ضربه خواهند شد. همچنین جنس این پمپ باعث می­شود که بسیار بادوام باشد و مواد باکیفیت استفاده‌شده در آن، استانداردهای بهداشتی آن را بالا برده است.

تفاوت پمپ استیل با سایر پمپ‌ها چیست؟

بررسی کاربردهای پمپ استیل

سایش و خوردگی دو اتفاقی هستند که ممکن است، برای پمپ‌های انتقال دهنده، رخ دهند. به همین دلیل، پمپ استیل با مقاومت بالایی که در برابر این اتفاقات دارد، باعث می شود که برای استفاده در کارکردهای فشار بالا بسیار مناسب باشد. این گزینه بدین معنی است که سیالات توسط این پمپ‌ها با فشار بسیار بالا پمپاژ می­شوند.

کاربرد پمپ استیل چیست؟

این پمپ انواع و توان­های گوناگونی دارد که بسته به کارکرد موردنظر باید بهترین نوع آن­ها را انتخاب کرد. صنایع مختلف با دستگاه­هایی که دارند، می­توانند، پمپ‌ها را به صورت افق یا عمودی استفاده کنند که این پمپ در هر دو صورت طراحی شده و قابل استفاده است.

از دیگر کاربردهای این پمپ، برای انتقال سیالات و آب می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • تهویه مطبوع
  • سرمایشی
  • فیلتراسیون
  • کشتی سازی
  • صنایع غذایی
  • صنایع دارویی
  • سیستم­های تصفیه آب
  • صنایع شیمیایی

پمپ طبقاتی یکی از انواع پمپ‌های استیل است. برای اطلاع از  قیمت پمپ طبقاتی می­توانید با کارشناسان ما تماس بگیرید.

کاربرد پمپ استیل چیست؟

مزایا پمپ استیل

در صورت استفاده از این پمپ می­توانید، مزایای متعددی به دست آورید که به شرح زیر هستند:

دوام بالا

پمپ فولادی ضدزنگ یا استیل به دلیل دوام بالایی که دارند، گزینه­ای فوق‌العاده برای مصارف سنگین هستند. آن­ها می­توانند، در محیط­های خورنده عمل کنند و شوک­های فشار و دمای بالا را تحمل کنند. حتی در شرایط سخت، این پمپ‌ها به‌گونه‌ای ساخته شده اند که نسبت به پمپ‌های دیگر دوام بیش­تری داشته باشند.

پمپ‌های ساخته شده از فولاد ضدزنگ انعطاف‌پذیر هستند و به حداقل تعمیر نیاز دارند که باعث صرفه‌جویی در هزینه و زمان می شود. آن­ها یک گزینه مقرون به صرفه برای محیط­های مختلف هستند. از طرفی، نصب این پمپ‌ها بسیار ساده است و برای مصارف تجاری و صنعتی مناسب هستند.

مقاومت شیمیایی

برای صنایعی که نیاز به عملکرد صحیح در شرایط مخاطره‌آمیز دارند، پمپ‌های فولادی یک انتخاب ایده­آل هستند. این پمپ‌ها برای استفاده در بخش­های شیمیایی و پتروشیمی بسیار عالی هستند، زیرا در برابر مواد شیمیایی مقاوم هستند. پمپ‌های استیل به دلیل مقاومت فوق‌العاده‌شان در برابر مواد شیمیایی و حرارت، گزینه‌ای فوق‌العاده، برای بخش‌هایی هستند که نیاز به تضمین عملکرد بهینه در شرایط پرخطر دارند.

مقاومت در برابر خوردگی

اگر به دنبال پمپی هستید که بتواند، در شرایط مرطوب در برابر خوردگی محافظت شود، پمپ استیل بهترین انتخاب است. به دلیل مقاومت در برابر خوردگی، این پمپ‌ها به عنوان بهترین انتخاب برای استفاده در محیط­های خورنده مشهور هستند. این پمپ‌ها نه تنها از پمپ‌های ساخته شده از مواد جایگزین، بهتر عمل می کنند، بلکه در برابر زنگ زدگی نیز مقاوم هستند.

قدرت

هنگامی که به تجهیزاتی نیاز دارید که هم قابل انطباق باشند و هم کارکرد مناسبی داشته باشند، پمپ استیل ضدزنگ بهترین انتخاب است. این پمپ‌ها از بادوام­ترین پمپ‌های موجود هستند و عملکرد آن­ها ثابت شده است. اگر در صنایع خود به پمپی نیاز دارید که بتواند، سیالات موردنظر را با قدرت هر چه تمام­تر پمپاژ کند، این پمپ مناسب خواهد بود.

کیفیت بالا و نیاز به تعمیر کم

پمپ‌های استیل به حدی کیفیت بالایی دارند که نیاز به تعمیر و نگهداری کمی دارند. شما با استفاده از این پمپ‌ها که از مواد بادوام ساخته شده است، سود زیادی خواهید برد. این کار نه تنها خروجی را افزایش می دهد، بلکه زمان از کار افتادگی را نیز کاهش می دهد تا بتوانید، سریع­تر کارهای خود را با پمپ انجام دهید.

کیفیت بالا و نیاز به تعمیر کم

معایب پمپ استیل

اگر چه این پمپ مزایای زیادی دارد، اما بهتر است که با معایب آن هم آشنا شوید:

وزن بالا

این پمپ با طراحی و جنسی که دارد، معمولا از دیگر پمپ‌ها سنگین­تر است و برای استفاده و حمل و نقل آن، ممکن است، کمی دچار مشکل شوید. بهتر است که این پمپ را با تجهیزات مناسب حمل کنید تا از مزایای مختلف آن بهره مند شوید.

خوردگی

اگر چه این پمپ، دارای مقاومت بالایی در برابر خوردگی است، اما با این حال در اثر گذشت زمان می تواند، کمی دچار خوردگی شود. با استفاده طولانی­مدت از این پمپ، قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و در تماس بودن مداوم با رطوبت ممکن است، زنگ زدگی و خرابی به وجود بیاید که این امر، عملکرد و طول عمر پمپ استیل را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

صدای زیاد

پمپ‌های استیل ممکن است، در مقایسه با سایر پمپ‌ها در حین کار، صدای بیش­تری ایجاد کنند. این امر می­تواند، در صنایعی که نیاز به داشتن سر و صدای کم است، مشکل­ساز باشد. از طرفی ارتعاشات بیش از حد ناشی از سر و صدای پمپ می تواند، باعث ایجاد ساییدگی در آن شود.

اثرات زیست­محیطی

تولید استیل ضدزنگ ممکن است، در مقایسه با سایر مواد زیست­محیطی، تاثیرات بیش­تری داشته باشد. ساخت این پمپ‌ها به مواد اولیه زیادی نیاز دارد که به انتشار کربن در محیط اطراف، کمک خواهند کرد.

اثرات زیست­محیطی

معرفی بهترین پمپ استیل خودمکش

پمپ‌های خودمکش از نوع گریز از مرکز و سانتریفیوژی هستند که با ایجاد قابلیت نیروی گریز از مرکز می تواند، آب را پمپاژ کند. این پمپ‌ها می توانند، انرژی جنبشی آب را تا حد زیادی افزایش دهند. از بهترین پمپ استیل خودمکش می توان به پمپ خودمکش ابارا، اشاره کرد که جنس آن را استیل ضدزنگ ۳۰۴ در نظر می گیرند.  برای خرید پمپ خود مکش بهتر است که با ویژگی­های آن آشنا شوید.

این سری از پمپ‌ها به دیفیوزر و اجکتور مجهز است که باعث می­شود، کارکرد بهتری نسبت به دیگر پمپ‌ها داشته باشد. وزن این پمپ بالا نیست به همین دلیل، حمل و نقل آن راحت خواهد بود. حداکثر فشاری که می­تواند داشته باشد، ۶ بار است و پروانه آن از نوع سانتریفیوژ بسته است. در پمپ ابارا، آب­بندی به کار رفته است که از نوع مکانیکال سیل خواهد بود.

معرفی بهترین پمپ استیل خودمکش

سخن پایانی

یافتن یک پمپ فولادی مناسب، قدم مهمی برای اطمینان از دریافت بهترین کیفیت و ارزش خرید است. برای یافتن یک پمپ و فروشنده خوب، باید تحقیقات زیادی انجام دهید تا خرید شما ارزش کافی را داشته باشد. شما با یافتن یک فروشنده مناسب، می توانید، بهترین پمپ‌های استیل را خریداری کنید.

اگر به دنبال یک پمپ استیل با کیفیت بالا هستید، ما در آسیا پمپ ایرانیان بهترین برندها را برای شما فراهم کرده­ایم. کافی است، با مراجعه به سایت و قسمت پمپ‌های استیل، نوع موردنظر خود را پیدا کرده و آن را سفارش دهید. این پمپ انتخاب بسیار خوبی برای استفاده در استخرها، تخلیه مخازن و تامین آب خواهد بود.

سوالات متداول

۱. آیا پمپ‌های استیل، برای کاربری­های معمولی مناسب هستند؟

با توجه به کارکردی که دارند، بیش­تر برای استفاده در صنایع، مناسب خواهند بود.

۲. پمپ‌های استیل ضدزنگ چه سیالاتی را می توانند، حمل کنند؟

این نوع پمپ‌ها قادر هستند که طیف وسیعی از سیالات را حمل کرده و انتقال دهند.

۳. این پمپ‌ها با استفاده از چه انرژی کار می کنند؟

پمپ استیل با استفاده از انرژی مکانیکی، فعالیت می کند.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *