پمپ کشاورزی

با انواع پمپ آب کشاورزی و اجزا و کاربرد آن آشنا شوید

انواع پمپ آب کشاورزی

از زمان گذشته تا به امروز، یکی از حرفه هایی که هیچ گاه متوقف نشد، کشاورزی بود. با افزایش جمعیت و بالا رفتن نیاز مردم، رونق کشاورزی روز به روز بیش تر و بیش تر شد. از همین رو، مهندسان، اقداماتی را جهت راحت تر کردن کار کشاورزان از سر گرفتند. یکی از این اقدام ها، تولید و طراحی انواع پمپ آب کشاورزی بود.

آب، از موارد ثابتی است که برای به ثمر رسیدن هر محصول کشاورزی به آن احتیاج داریم؛ اما طی تغییر فصل و تحولات جوی، ممکن است، همیشه، میزان آب مورد نیاز را در دسترس نداشته باشیم. در این جاست که پمپ های کشاورزی، به کمک ما می آیند.

شاید برایتان سوال باشد که این پمپ ها چگونه کار می کنند؟ مزایای استفاده از این پمپ ها چیست؟ چگونه می توانیم، این پمپ ها را تهیه کنیم؟ اجزا پمپ آب کشاورزی کدام هستند؟ در این مقاله، قصد داریم شما را به پاسخ تمام سوال هایتان برسانیم؛ پس با ما همراه باشید.

انواع پمپ آب کشاورزی، جهت استفاده در زمین های کشاورزی

موتور پمپ آب کشاورزی چیست؟

موتور پمپ آب کشاورزی که در بازار به نام موتور آب نیز شناخته می شود، دستگاهی جهت انتقال و پمپاژ آب است. این دستگاه، از دو بخش موتور و پمپ تشکیل شده که به کمک شاسی به یکدیگر متصل شده اند و همین امر، جا به جایی این دستگاه را آسان تر می کند.

به طور کلی، روند کار این پمپ ها به گونه ای است که حجم معینی از آب را، از منابعی مانند سدها، رودخانه ها و موارد این چنینی می گیرد و سپس، به کمک لوله های مخصوص، آب را به زمین های کشاورزی یا مخازن از پیش تعیین شده انتقال می دهد.

پمپ های آب کشاورزی، با اعمال فشار سیال و قدرت دادن به جریان آب، آب را از مکانی کم فشار به مکانی با فشار زیاد راهی می کنند. غالبا، پمپ ها را از فلزاتی سخت، مانند فولاد ضد زنگ یا کروم می سازند تا در مقابل بالا رفتن فشار آب، از مقاومت خوبی برخوردار باشند.

پمپ های کشاورزی، به صورت تک فاز و سه فاز کار می کنند. برای مثال، جهت آبیاری مناطق وسیع و بزرگ، از پمپ های سه فاز و جهت تامین آب مناطق کوچک، از انواع تک فاز بهره گرفته می شود. به طور کلی، پمپی که برای آبیاری استفاده می کنیم، باید متناسب با دبی مصرفی زمین انتخاب شود؛ چرا که اگر دبی زمین از پمپ بیشتر باشد، منجر به آسیب دیدن موتور پمپ خواهد شد.پمپ گریز از مرکز حلزونی نشان دهنده تلفیقی از دو فناوری پمپاژ به خوبی تثبیت شده است: پمپ حلزونی و پمپ گریز از مرکز. این ادغام منجر به یک راه حل پمپاژ همه کاره و کارآمد می شود که نیاز طیف وسیعی از صنایع را برآورده می کند.

طریقه استفاده از پمپ های آب کشاورزی

برای این که بتوانیم، دبی زمین را محاسبه کنیم، باید تعداد آبپاش ها را در میزان مصرف هر آبپاش ضرب کنیم. به عنوان نمونه، زمینی از ۵۰۰ آبپاش چهار لیتری در ساعت بهره مند است. آب مصرفی یا همان دبی این زمین، ۲۰۰۰ لیتر در ساعت خواهد بود. پس باید پمپ ۲۰۰۰ لیتر در ساعتی انتخاب کنیم تا با دبی زمین متناسب باشد.

انواع پمپ آب کشاورزی بر اساس نحوه پمپاژ و کارکرد

به طور کلی، معیارهای متفاوتی برای دسته بندی پمپ های کشاورزی وجود دارد؛ اما یکی از اصلی ترین و اساسی ترین معیارها، نحوه پمپاژ پمپ و در واقع، نوع کاربرد پمپ آب کشاورزی است. به همین منظور، این پمپ ها را به دو دسته زیر تقسیم می کنیم:

پمپ آب کشاورزی معمولی

پمپ های آب کشاورزی معمولی، با تغییر دادن میزان فشار، در یک محیط بسته کار خود را به ثمر می رسانند. فشار و حجم، رابطه عکس با یک دیگر دارند. این پمپ ها هم بر طبق همین اصل کار می کنند. یعنی، با کاهش حجم، فشار آب را افزایش می دهند و برعکس.

تغییرات ایجاد شده در فشار، باعث ایجاد نیروی مکش مایع می شود و همین امر، آبیاری زمین ها را به دنبال خواهد داشت.

از مزایای پمپ های آب کشاورزی معمولی، می توانیم به موارد زیر اشاره کنیم:

  • عملکرد خوب در فشارهای بسیار بالا
  • راندمان ۹۰ درصد به بالا
  • قابلیت کنترل مایعات با ویسکوزیته بالا و پایین
  • توانایی کنترل آلاینده های مایع یا جامد
  • بدون توجه به تغییرات فشار، سرعت مایعات در این پمپ ها ثابت می ماند.
  • ماندگاری بالا
  • قیمت پایین

پمپ آب کشاورزی چیست؟

معایب پمپ های آب کشاورزی معمولی:

  • برای کار کردن در فشارهای بیش از حد، نیاز به مراقبت های ویژه ای دارد.
  • طراحی سخت و پیچیده، به نسبت پمپ های دینامیکی(پمپ های گریز از مرکز)
  • احتیاج به نگهداری خاصی دارند.

پمپ آب کشاورزی دینامیکی

این دسته از پمپ ها، به دلیل قدرت و کارایی بالایی که دارند، جهت آبیاری مناطق وسیع به کار گرفته می شوند. برخلاف پمپ آب کشاورزی معمولی، این پمپ ها با نیروی مکش کار نمی کنند و چند تیغه چرخان پروانه ای شکل، افزایش و کاهش فشار را بر عهده خواهد داشت. عملکرد این تیغه ها نیز به این صورت است که چرخش در خلاف جهت عقربه های ساعت یا در جهت آن، منجر به بالا یا پایین رفتن فشار آب می شود.

پمپ های آب کشاورزی دینامیکی، قابلیت کار کردن در آب های شنی را نیز دارند؛ چرا که فیلترهایی جهت از بین بردن آلاینده های جامد در این پمپ ها نهادینه شده است. پمپ های سانتریفیوژ، زیرمجموعه ای از پمپ های کشاورزی دینامیکی هستند که در ادامه به بررسی انواع آن ها می پردازیم.افزایش بهره وری ارائه شده توسط پمپ اتا بزرگ به صرفه جویی ملموس در هزینه در طول چرخه عمر پمپ تبدیل می شود. مصرف کمتر انرژی و کاهش تعمیر و نگهداری به چشم انداز اقتصادی مطلوب کمک می کند.

پمپ های گریز از مرکز یا سانتریفیوژ

پمپ های گریز از مرکز، متداول ترین نوع پمپ آبیاری کشاورزی شمرده می شوند. این پمپ ها نیز به وسیله تیغه های پروانه ای شکل چرخان، آب را به حرکت در می آورند. با چرخش این پمپ درون آب، انرژی جنبشی موتور به آب منتقل و آب جاری می شود. کارکرد این موتورها، اصولا از طریق انرژی الکتریکی اتفاق می افتد. این انرژی، می تواند از خورشید، آب و باد تامین شود.

عملکرد پمپ آب کشاورزی

از سری مزایای پمپ های گریز از مرکز، می توانیم موارد زیر را نام ببریم:

  • از طراحی پیچیده ای برخوردار نیستند.
  • احتمال نشت دادن آب در این پمپ ها بسیار کم است.
  • اتلاف انرژی که در اثر نیروی اصطکاک اتفاق می افتد، در حداقل ترین حالت ممکن خواهد بود.
  • قیمت بالایی ندارند.
  • کارکرد آن ها تقریبا بدون هیچ صدایی است.
  • راندمان آن ها بسیار بالا و حدودا ۱۰۰ درصد خواهد بود.
  • می توانند مضرترین مایعات را نیز پمپاژ کنند.

معایب پمپ های گریز از مرکز:

  • سرعت عملکرد و جریان آب در این پمپ ها، به فشار ایجاد شده بستگی دارد. یعنی، این پمپ ها فقط در یک فشار مشخصی کاربرد دارند.
  • سرعت جریان کم، هنگام استفاده از سیالات با ویسکوزیته بالا
  • جهت جلوگیری از ایجاد حباب گاز، باید جریان ثابت سیالی وجود داشته باشد. در غیر این صورت، ممکن است، پمپاژ آب متوقف شود.
  • احتیاج به وجود پرایمینگ دارند.
  • اگر در آب ذرات آهن وجود داشته باشد، ممکن است باعث خوردگی موتور شود.

کاربردهای جالب پمپ آب کشاورزی

کاربرد پمپ های آب کشاورزی

  • قابل استفاده در معدن
  • مناسب برای آبیاری زمین های کشاورزی و نهال ها
  • قابل استفاده در باغ های رشد محصول یا گلخانه ها
  • کاربرد در بعضی مناطق مسکونی
  • کاربرد در صنایع لوازم خانگی و پتروشیمی
  • استفاده در صنعت تولید دستگاه های هیدرولیک
  • قابل استفاده در ایستگاه های آتش نشانی

انواع پمپ آب کشاورزی بر اساس نحوه نصب

از دیگر اساس و معیارهایی که برای دسته بندی پمپ های آب کشاورزی وجود دارد، نحوه نصب موتورهاست. برای گرفتن بهترین نتیجه، نیاز به کسب آگاهی همه جانبه در رابطه با این محصول داریم. از همین رو، خوب است قبل از خرید، تمام نکات را مورد بررسی قرار دهید.

در پروژه‌های ساختمانی، به‌ویژه آن‌هایی که شامل پی‌های عمیق یا تونل‌ها هستند، از پمپ‌ گل برای آبگیری برای کنترل آب‌های زیرزمینی و تضمین یک محیط کاری پایدار استفاده می‌شود.

یکی از مواردی که باید به آن توجه کنید، محل مورد نظر جهت نصب پمپ ها خواهد بود. به همین منظور، پمپ های آب کشاورزی را به انواع زیر دسته بندی کرده ایم تا انتخاب راحت تری داشته باشید:

پمپ آب کشاورزی سطحی

این دسته از پمپ ها، بالاتر از سطح زمین نصب می شوند (مثلا بر روی دیوار)

پمپ آب کشاورزی زیرآبی

همان طور که از نام این پمپ ها پیداست، آن ها را در زیر آب نصب می کنند تا به طور مستقیم، میزان آب مورد نیاز را به منبع هدف برساند.

دسته بندی پمپ های آب کشاورزی

انواع پمپ آب کشاورزی طبق نحوه عملکردشان

از بین تمام دسته بندی ها، بزرگ ترین و جامع ترین دسته بندی، متعلق به نحوه عملکرد آن هاست. این دسته بندی، ۵ بخش دارد:

پمپ کشاورزی گریز از مرکز(سانتریفویژ) سطحی

این پمپ ها، از سیستمی به نام سانتریفیوژ استفاده می کنند. عمده مکان هایی که از این دسته از پمپ ها بهره گرفته می شود، در مناطق کم عمق یا منابع آب سطحی است. دو نوع پمپ سانتریفیوژ داریم که برای عملکردهای افقی و عمودی طراحی شده اند.

پمپ آب کشاورزی توربینی

این دسته از پمپ ها نیز در زیر آب نصب می شوند. از مکان هایی که می توانیم، از این پمپ ها استفاده کنیم، می توان به برکه ها، چاه ها و دریاچه ها اشاره کرد. تنها نکته ای که در نصب این پمپ ها حائز اهمیت است، میزان سختی بتن زمین خواهد بود. قیمت این پمپ ها نسبتا پایین است؛ اما اگر خراب شوند، هزینه تعمیر بالایی دارند.

پمپ های آب کشاورزی پروانه‌ ای

اگر در محل مورد نظرتان، انرژی آب کم است؛ اما سرعت بالایی دارد، پمپ های پروانه ای، بهترین گزینه برای شما خواهند بود. شما عزیزان می توانید، این پمپ را به دو صورت افقی و تریلر نصب کنید. در بعضی از زمین های کشاورزی، از این پمپ، جهت پمپاژ تالاب های ذخیره زباله و دور کردن زباله ها استفاده می کنند.

پمپ آب کشاورزی شناور

این دسته از پمپ ها، از پمپ های گریز از مرکز با طراحی ساده هستند. این پمپ با انرژی الکتریکی کار می کند و در مناطق کم عمق مورد استفاده قرار می گیرد.

پمپ آب کشاورزی دیزلی

پمپ های آب دیزلی، کاملا جدا از دیگر دسته ها بوده و خود به سه نوع گازوئیلی، گازسوز و بنزینی تقسیم بندی می شوند. دو نوع موتور بزرگ و موتور کوچک دارند که هر دو، از قدرت بالایی برخوردارند و می توانند تا ۴ اینچ آب را خارج کنند.

شگفتی در رونق کشاورزی، با استفاده از پمپ های آب کشاورزی

 بوستر پمپ آب کشاورزی یا آبیاری چیست؟

برای عملکرد بهتر پمپ های آب کشاورزی، از بوسترهای پمپ استفاده می کنیم. با استفاده از بوسترها، می توانیم مقدار آب مورد نظر را به میزان دلخواه، به همه جای زمین کشاورزی برسانیم. در بوسترهای پمپ کشاورزی، چندین پمپ را به صورت موازی در کنار یکدیگر قرار می دهیم تا آب، با فشار یکسان، به دورترین مناطق هم برسد.

سخن پایانی

همان طور که متوجه شدید، انواع پمپ آب کشاورزی وجود دارد که با آبیاری زمین های کشاورزی، کمک زیادی به رشد محصولات ما خواهد کرد. پس اگر شما هم در نظر دارید، کسب و کار کشاورزیتان را رونق دهید؛ اما نمی دانید از کجا شروع کنید، پیشنهاد ما به شما، خرید یک پمپ کشاورزی است. با خرید این محصول، می توانید از شر زحمات و سختی های آبیاری خلاص شوید و به کار خود سرعت بخشید.

توجه داشته باشید که اگر می خواهید، نتیجه دلخواه را از خرید خود به دست آورید، باید محصولی با کیفیت تهیه کنید. برای این کار هم، احتیاح به پرداخت هزینه نجومی نیست. آسیا پمپ، به شما کمک می کند با کم ترین هزینه، بهترین محصول را دریافت کنید. برای خرید به صفحه اصلی آسیا پمپ مراجعه نمایید.

سوالات متداول

۱- چرا گاهی اوقات پمپ آب کشاورزی، آب را به خوبی پمپاژ نمی کند؟

اگر در لوله ها، هوا وارد شود، ممکن است به عملکرد پمپاژ آسیب برساند. از همین رو، باید به بررسی لوله ها بپردازید.

۲- اگر پروانه چرخان پمپ از کار بیفتد، باید چه کاری انجام دهیم؟

در ابتدا، پمپ را باز کرده و داخل آن را تمیز کنید. سپس، پروانه را درآورده و به خوبی آن را بررسی کنید. اگر گوشه ای از آن لب پر شده بود، یعنی نیاز به تعویض دارد.

۳- قوی ترین پمپ آبیاری کشاورزی کدام است؟

به طور کلی، پمپ های سانتریفیوژ یا همان پمپ های گریز از مرکز، قوی ترین پمپ ها شمرده می شوند؛ اما اگر این سوال را می پرسید تا قوی ترین پمپ را بخرید، باید بگوییم که در اشتباهید؛ چرا که برای خرید، بهتر است نیازهای خود را بررسی کنید و تنها به قوی یا ضعیف بودن پمپ دقت نداشته باشید.

۴- در چه شرایطی احتیاج به خرید پمپ آب کشاورزی است؟

اگر از آبیاری زمین هایتان خسته شده اید، اگر احساس می کنید این کار زمان و توان زیادی از شما می گیرد یا فشار آب کافی برای آبیاری زمین هایتان وجود ندارد، بهترین راه حل، خرید پمپ آب کشاورزی است.

2/5 - (1 امتیاز)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *