مقالات

پمپ شعاعی و محوری چه تفاوتی دارند

تفاوت پمپ شعاعی و محوری

پمپ های پیستونی نوعی دستگاه مکانیکی و قطعات صنعتی هستند که برای ایجاد جریان در سیال های سیستم های هیدرولیکی مورد استفاده قرار می گیرند. انواع مختلفی از پمپ های پیستونی وجود دارد که در میان آن ها پمپ های شعاعی و پمپ های محوری بیشترین کاربرد را در ماشین های هیدرولیکی دارند. هر پمپ پیستونی به دلیل داشتن مزایا و معایب منحصر به فرد، برای سیستم خاصی مناسب است. در ادامه به معرفی پمپ های شعاعی و محوری می پردازیم و تفاوت پمپ شعاعی و محوری را بررسی می کنیم.

پمپ پیستونی شعاعی چیست؟

برای شناخت تفاوت پمپ شعاعی و محوری در گام اول با پمپ های شعاعی و ویژگی های آن ها آشنا می شویم. در پمپ های شعاعی، پیستون ها عمود بر محور اصلی بلوک سیلندری حرکت می کنند و باعث ایجاد جریان در سیال می شوند. پیستون ها به یک بادامک یا میل لنگ متصل هستند که باعث ایجاد چرخش در بلوک سیلندری می شود. وظیفه میل لنگ ایجاد مکش و فشار درون محفظه اصلی پمپ است و به ایجاد جریان در سیال کمک می کند.

مشخصات و ویژگی های پمپ شعاعی

مزایا و کاربرد پمپ پیستونی شعاعی

پمپ های پیستونی شعاعی راندمان بالایی دارند؛ یعنی با صرف انرژی کمتر نسبت به دیگر مدل های پمپ، بازده سیستم های هیدرولیکی و صنعتی را بالا می برند. از دیگر مزیت های پمپ های شعاعی داشتن یک جریان خروجی بدون نوسان برای سیال است. پمپ های پیستونی شعاعی دبی پمپاژ پایینی دارند که برای برخی سیستم ها یک مزیت محسوب می شود.این پمپ ها نقش محوری در ایجاد و حفظ نیروی هیدرولیک لازم برای بلند کردن، حمل و شستشوی قلمه های حفاری به سطح دارند و فرآیندهای حفاری صاف و کارآمد را تضمین می کنند.

عملکرد پمپ پیستونی شعاعی

در زمینه نحوه عملکرد تنها تفاوت پمپ شعاعی و محوری در نحوه قرار گیری سیلندر ها است. در پمپ های شعاعی سیلند ها در کنار یکدیگر و به صورت دایره ای قرار دارند. زمانی که پمپ شعاعی فعالیت خود را آغاز می کند، پیستون های قرار گرفته در نیمه بالایی پمپ به سمت داخل حرکت می کنند و پیستون های نیمه پایینی پمپ به سمت خارج سیلندر حرکت می کنند. این کار باعث ایجاد مکش می شود و سیال را به درون پمپ پیستونی شعاعی می کشاند.

درون مخزن اصلی پمپ شعاعی، پروانه هایی قرار دارند که حول محور اصلی پمپ به چرخش در می آیند. این پروانه ها فشار سیال را افزایش می دهند تا زمانی که سیال به نیروی مورد نیاز برسد. سیالی که فشار و سرعت آن افزایش پیدا کرده است و نیروی بیشتری دارد، با کمک شیر خروجی از پمپ پیستونی شعاعی خارج شده و وارد سیستم صنعتی می شود.

ویژگی ها، مزایا و عملکرد پمپ شعاعی

مشخصات پمپ پیستونی شعاعی

پمپ های پیستونی شعاعی دارای چهار بخش اصلی و پنج بخش فرعی هستند. سیلندر، پیستون ها، شیر ورودی و شیر خروجی چهار جز اصلی یک پمپ پیستونی شعاعی محسوب می شوند. گان و لانس، شیر فشار شکن، فیلتر، آکوموتور و گیج فشار سنج اجزای فرعی در پمپ های هیدرولیکی هستند. از دیگر بخش های پمپ های شعاعی می توانیم به لوله مکش، محفظه و پروانه اشاره کنیم.برخی از پمپ‌ آب شور برای کنترل سطوح مختلف شوری طراحی شده‌اند و نوسانات ترکیب آب دریا را بدون به خطر انداختن عملکرد سازگار می‌کنند.

کاربرد پمپ پیستونی شعاعی

پمپ های پیستونی شعاعی ظرفیت و راندمان بالایی دارند و در هر صنعتی که نیاز به سیال های پر فشار با دبی پایین و جریان بدون نوسان وجود داشته باشد، ‌از پمپ های شعاعی استفاده می شود. پمپ شعاعی در صنایع تولید مواد غذایی و آشامیدنی، صنایع دارویی، سیستم های گرمایش صنعتی یا خانگی، صنایع دریایی به ویژه صنعت کشتی سازی، صنایع شیمیایی و صنایع آب و فاضلاب استفاده می شود.

پمپ جریان محوری و پمپ جریان مختلط (پمپ سانتریفیوژ)

در پمپ های جریان محوری پیستون ها موازی با یکدیگر و در راستای محور اصلی پمپ قرار می گیرند. پیستون ها با تعداد فرد که به طور معمول ۹ پیستون برای پمپ های متوسط است، درون مخزنی به نام بشکه تعبیه می شوند. هر پیستون درون یک سیلندر قرار دارد و به صفحه ای که به نام بادامک یا صفحه تکان شناخته می شود، متصل است که این صفحات به شفت های چرخان متصل هستند.

مزایا و کاربرد پمپ جریان محوری

پمپ های سانتریفیوژ یا محوری به پمپ های جا به جایی مثبت مشهور هستند. این پمپ ها می توانند سیالی با فشار و جریان بالا ایجاد کنند. سرعت عملکرد پمپ های محوری بالا است و برای سیستم های صنعتی که به دنبال پمپ هایی با هزینه پایین تر هستند،‌ انتخابی هوشمندانه محسوب می شود. در میان پمپ های پیستونی، پمپ جریان محوری ظرفیت بالایی دارد.

مزایای پمپ های محوری یا سانتریفیوژ

عملکرد پمپ جریان محوری

پمپ های سانتریفیوژ به صورت رفت و برگشتی کار می کنند و انرژی مورد نیاز برای ایجاد فشار در سیال با کمک جا به جایی پیستون ها در سیلندر ها ایجاد می شود. پمپ های صنعتی در ابعاد و اندازه هایی کوچک تولید می شوند و در فضا های محدود مشکلی برای فعالیت این پمپ ها به وجود نمی آید. پمپ های جریان محوری با سرعت بالا کار می کنند و اصطکاک بالایی دارند. با اینکه کار در سرعت بالای گرمای تولید شده توسط این پمپ ها را افزایش می دهد،‌ ولی پمپ های محوری سر و صدای کمی دارند و با کم ترین لرزش ممکن کار می کنند.

کاربرد پمپ جریان محوری

پمپ های محوری اندازه کوچک و توان بالایی دارند که آن ها را به انتخابی عالی برای سیستم های کوچک و ماشین آلات تبدیل می کند. یکی از کاربرد های پمپ جریان محوری در سیستم های هیدرولیکی هواپیما های باربری، ‌مسافر بری و جت ها است. از دیگر کاربرد های پمپ های پیستونی محوری می توان به کمپرسور های به کار رفته در سیستم های تهویه مطبوع اشاره کرد.

ماشین ها و ماشین آلات صنعتی که از سیستم های هیدرولیکی برای تأمین انرژی استفاده می کنند‌،‌ به پمپ پیستونی نیاز دارند. به طور معمول مشخصات و ویژگی های پمپ محوری سبب می شود که این نوع پمپ برای قرار گیری در ماشین ها و ماشین آلات استفاده شوند. لودرها و جرثقیل ها که وظیفه جا به جایی اجسام سنگین را بر عهده دارند، از پمپ پیستونی محوری استفاده می کنند.

تفاوت پمپ شعاعی و محوری از نظر کارکرد و عملکرد

پمپ های شعاعی و پمپ های جریان محوری شباهت های زیادی با یکدیگر دارند و برای افرادی که شناخت زیادی از این قطعات صنعتی ندارند، تشخیص تفاوت پمپ شعاعی و محوری از نظر عملکرد و کارکرد آسان نیست. مهم ترین تفاوتی که میان پمپ های محوری و شعاعی وجود دارد، نحوه قرارگیری پیستون ها است. شکل جهت گیری پیستون ها در این دو پمپ باعث ایجاد تفاوت در نحوه کنترل سیال می شود و محدوده فشار سیال را در زمان خروج از پمپ تغییر می دهد.مزیت اصلی پمپ اتا بزرگ راندمان استثنایی آن است. با به حداکثر رساندن انتقال انرژی، این پمپ ها به کاهش مصرف انرژی کمک می کنند که منجر به صرفه جویی در هزینه و مزایای زیست محیطی می شود.

تفاوت پمپ شعاعی و محوری از نظر کاربرد

از مهم ترین تفاوت پمپ شعاعی و محوری بر اساس عملکرد، سرعت فعالیت دو پمپ است. پمپ های محوری سرعت بالاتری دارند و فشار بیشتری در سیال ایجاد می کنند. سرعت بالا اصطکاک قطعات داخلی پمپ را افزایش می دهد و همین ویژگی سبب می شود که پمپ های محوری دمای بالاتری داشته باشند و گرمای بیشتری تولید کنند. برای سیستم هایی که به دمای بالا حساس هستند، پمپ های شعاعی انتخاب بهتری خواهند بود.

بررسی دلایل تفاوت پمپ شعاعی و محوری

خرید انواع پمپ شعاعی و جریان محوری

رایج ترین روش برای دسته بدی پمپ های پیستونی، در نظر گرفتن عملکرد آن ها و راهی است که برای ایجاد جریان در سیال از آن استفاده می کنند. بعد از آن هر مدل از پمپ های پیستونی بر اساس ویژگی ها، عملکرد، اندازه، ظرفیت و کیفیت قطعات داخلی با پمپ های دیگر متفاوت است؛ بنابراین دسته بندی بر اساس قیمت روش دیگری برای جدا کردن پمپ های پیستونی از یکدیگر خواهد بود.

برای خرید انواع پمپ های شعاعی و محوری در قدم اول باید به نیاز های سیستم صنعتی توجه کنید و بر اساس آن، بهترین و کارآمد ترین پمپ را انتخاب کنید. خرید پمپ مناسب از سیستم های هیدرولیکی محافظت می کند و عملکرد آن ها را بهبود می بخشد. با توجه به اینکه تفاوت کمی میان عملکرد پمپ های گوناگون وجود دارد، برای خرید اصولی و کاربردی بهتر است از مشاوره کارشناسان کمک بگیرید.

شرکت بازرگانی آسیا پمپ ایرانیان از سال ها تجربه در بازار های داخلی و خارجی استفاده می کند و انواع پمپ های پیستونی را با بالاترین کیفیت و بهترین قیمت تأمین می کند. کارشناسان آسیا پمپ شناخت کافی درباره تفاوت پمپ شعاعی و محوری دارند و به شما برای خریدی اصولی کمک می کنند. برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره پمپ مورد نظرتان یا استعلام قیمت دقیق آن، با استفاده از راه های ارتباطی درج شده روی سایت با کارشناسان ما در آسیا پمپ تماس بگیرید.

خرید انواع پمپ جریان محوری و شعاعی

کلام پایانی

پمپ های پیستونی انواع متنوعی دارند و هر کدام با شیوه ای منحصر به فرد باعث ایجاد جریان در سیال می شوند. هر سیستم صنعتی نیاز خاص خود را دارد و ویژگی های خاص هر پمپ پیستونی سبب می شود که برای نوع خاصی از سیستم های هیدرولیکی مناسب باشد. پمپ های شعاعی و پمپ های محوری محبوب ترین پمپ های صنعتی هستند که در این مقاله از سایت آسیا پمپ به بررسی ویژگی های هر پمپ پرداخیتم و در آخر تفاوت پمپ شعاعی و محوری را مطرح کردیم.

کیفیت و قدرت پمپ های هیدرولیکی روی سیستم های صنعتی اثر می گذارد و باعث تقویت یا ایجاد ضعف در عملکرد سیستم های صنعتی می شود. برای اینکه هزینه های نگهداری و تعمیر سیستم های صنعتی را کاهش دهید و عملکرد سیستم را در حالت بهینه نگه دارید، باید از پمپ هایی با کیفیت استفاده کنید. با مراجعه به صفحه اصلی سایت آسیا پمپ می توانید دسته بندی های متنوعی را برای پمپ های پیستونی مشاهده کنید و با انتخاب هر دسته بندی، به پمپ های با کیفیت و کارآمد دسترسی داشته باشید.

سوالات متداول:

۱. سرعت کدامیک از پمپ های شعاعی و محوری بیشتر است؟

سرعت پمپ های محوری بیشتر از پمپ های شعاعی است و فشار بیشتری هم در مایعات ایجاد می کنند.

۲. کدام یک از این دو نوع پمپ برای حجم سنگین تر مناسب است؟

برای حجم سنگین­تر، پمپ شعاعی مناسب‌تر است. زیرا در این نوع پمپ، سطح عبور سیال بزرگتر است و قادر به جابجایی حجم بالاتر سیالات است.

۳. کدام یک از این دو نوع پمپ برای فشارهای بالا مناسب‌تر است؟

پمپ محوری برای فشارهای بالا مناسب‌تر است. زیرا در این نوع پمپ، سیال با فشار بالاتر و حجم کمتر عبور میکند و این باعث کاهش هزینه‌ انتقال و افزایش کارایی عملکرد پمپ میشود.

امتیاز دهید post

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *