پمپ کشاورزی, مقالات

علت صدای زیاد پمپ آب

علت صدای زیاد پمپ آب

پمپ آب یک وسیله بسیار مهم و حیاتی در هر آپارتمان و ساختمان می‌باشد که در برخی از شرایط بنا به دلایل مختلفی ممکن است سر و صدای زیادی داشته باشد. این صدا در بعضی از شرایط می‌تواند برای ساکنان آزار دهنده و نامناسب باشد. در این حالت باید علت صدای زیاد پمپ آب را بررسی کرده و برای برطرف کردن آن تمهیداتی را اتخاذ کنید. در این مطلب نیز قصد داریم تا به بررسی علت صدای زیاد پمپ آب بپردازیم.

به شما توصیه می‌کنیم که به هنگام خرید پمپ آب، به کم صدا بودن آن توجه زیادی فرمایید، به خصوص اگر پمپ آب را برای یک فضای خاص مانند آپارتمان مسکونی می‌خواهید! در واقع شما عزیزان باید نوعی از پمپ را انتخاب فرمایید که صدای آن سبب آزار و اذیت ساکنین نشود.

در این راستا باید اشاره شود که پمپ کاملا بی سر و صدا وجود ندارد و در هر حالت پمپ آب سر و صدای خاص خود را داراست. شما عزیزان می‌توانید با کمی بررسی، مدلی را انتخاب نمایید که صدای کمتری داشته باشد و آسایش و آرامش افراد را با مشکل مواجه نکند. با این حال اگر پمپ آب صدای نامناسبی بدهد، لازم است که علت صدای زیاد پمپ آب را شناسایی کرده و آن را بر طرف نمایید.

علت صدای زیاد پمپ آب

به صورت کلی باید بدانید پمپ‌ها صداهای مختلفی دارند و در شرایطی ممکن است با صداهای بسیار مختلفی از این دستگاه مواجه گردید. لازم ذکر است که برخی از صداهای ایجاد شده پمپ ها طبیعی بوده و نشان دهنده ایرادی در ساختار و قطعات پمپ نمی‌باشد. با این حال برخی از صداهای پمپ آب نیز کاملا نامعقول بوده و باید علت صدای زیاد پمپ آب را شناسایی کنید و به بر طرف کردن آن بپردازید. از جمله دلایل و علت صدای پمپ آب در ساختمان‌ها و آپارتمان‌ها و سایر مکان‌های دیگر، به صورت زیر می‌باشد:

  • متصل نشدن صحیح و مناسب پمپ و موتور آن
  • تراز نبودن پمپ آب
  • پمپ آب پایه نگهدارنده مناسبی ندارد و بنا به عبارتی دیگر این پایه نرم و مناسب نخواهد بود.
  • شل شدن پیچ، مهره‌ها و واشرها
  • بیش از حد سفت شدن پیچ و مهره‌ها
  • بلبرینگ‌ها در بدنه پمپ آب بیش از حد مجاز سفت شده باشند (منظور از بلبرینگ‌ها همان بلبرینگ‌های توپی و بلبرینگ‌های رولی در بدنه خواهد بود)
  • بالانس و تراز نبودن بدنه پمپ و پایه پروانه
  • خشک کار کردن پمپ آب
  • ایجاد پدیده کاواک زایی (بنا به عبارتی دیگر ایجاد فرورفتگی بر روی سطح فلز پروانه و بدنه پمپ آب)
  • جذب رسوب‌های آب بر روی پمپ و قطعاتی از آن مانند بدنه پمپ، پروانه و …

برای پیدا کردن بهترین پمپ حلزونی با کبفیت با کمترین صدای ممکن میتوانید وارد صفحه پمپ حلزونی شوید و تنوع گسترده ای از محصولات را مشاهده کنید.

علت صدای زیاد پمپ آب

بررسی علت صدای زیاد پمپ آب

راهکارهایی برای کاهش صدای پمپ آب

حال که در خصوص علت صدای پمپ آب اطلاعاتی را کسب کردید، باید بدانید که چه راهکارهایی برای کاهش صدای این وسیله حیاتی و مهم وجود دارد؟! در ادامه به بررسی راهکارهای بسیار مهمی در خصوص کاهش صدای پمپ آب پرداخته‌ایم.

نصب عایق صوتی

یکی از راهکارهای بسیار موثر و مناسب برای کاهش صدای پمپ آب، استفاده از عایق صوتی و نصب آن بر روی پمپ آب است. اما پیش از آن که به نصب عایق صوتی بپردازید، لازم است که در ابتدا علت صدای زیاد پمپ آب را بر طرف نمایید و پس از آن اگر مشکلی نبود، به سراغ عایق صوتی بروید. از جمله نکات بسیار مهمی که در خصوص عایق صوتی باید بدانید به صورت زیر است:

  • عایق صوتی می‌تواند به صورت لایه‌هایی از جنس‌های مختلف نصب گردد که توانایی جذب و تفکیک صدا را خواهد داشت.
  • عایق‌‌ها معمولا از جنس‌ هایی مانند فوم صوتی، فلزات سبک، الیاف شیشه ‌ای و چوب سخت طراحی و ساخته خواهند شد.
  • نصب عایق صوتی به طور قابل توجهی می‌ تواند صدای پمپ را به شدت کاهش دهد.

بهره گیری از کاور صوتی

یکی دیگر از راهکارهای بسیار موثر و مناسب برای کاهش صدای زیاد پمپ آب، بهره گیری و استفاده از یک کاور صوتی می‌باشد. از جمله نکات بسیار مهمی که در خصوص کاهش صدای زیاد پمپ آب با استفاده از کاور صوتی باید بدانید، به صورت زیر است:

  • کاور صوتی معمولا از متریال خاصی مانند فوم صوتی، الیاف شیشه‌ ای یا فلزات سبک ساخته می‌ شود
  • کاور صوتی به راحتی قابل نصب و جداسازی می‌باشد.
  • با قرار دادن کاور صوتی بر روی پمپ، صدای تولید شده توسط آن جذب خواهد شد و بدین ترتیب به سایر منابع صدای مورد نظر انتقال داده نمی‌شود.

تعمیرات و تعویض قطعات پمپ آب

همان گونه که می‌دانید، در برخی از شرایط خاص علت صدای زیاد پمپ آب، خرابی قطعات خاص پمپ است. بنابراین لازم است که این قطعات را تعویض کنید و یا حتی به تعمیر آن‌ها بپردازید. به صورت کلی باید بیان کرد که علت صدای پمپ می‌تواند به دلیل خرابی یا فرسودگی قطعات آن بیشتر گردد بنابراین در این حالت بهتر است به جای استفاده از عایق صوتی و کاور صوتی، تعمیرات اساسی را انجام دهید. به خاطر داشته باشید که در این حالت، تعویض قطعات پمپ با قطعات جدید و سالم می ‌تواند به کاهش صدای پمپ کمک بسیار زیادی نماید. این قطعات می‌تواند شامل موارد ذکر شده در زیر باشد:

  • پروانه
  • شفت
  • بلبرینگ

تعویض پمپ‌های قدیمی و پر صدا با مدل کم صدا

آخرین راهکار برای کاهش صدای زیاد پمپ آب، این است که شما عزیزان پمپ‌های قدیمی خود را با پمپ‌های جدید جایگزین نمایید. معمولا زمان زیادی که از طول عمر پمپ آب گذشته باشد، با سر و صدای زیاد پمپ مواجه خواهید شد! نکته بسیار مهمی که باید بدانید این است که پمپ‌‌های کم صدا معمولا با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و تکنولوژی روز دنیا طراحی و ساخته شده‌اند که این طراحی به صورت بهینه انجام شده و در خصوص کاهش صدای پمپ آب می‌باشد. در بین پمپ های خانگی، دو نوع پمپ وجود دارد که نسبت به سایر پمپ‌ها صدای کمتری دارند! این دو نوع پمپ به صورت زیر است:

  • پمپ بشقابی
  • پمپ محیطی

شایان ذکر می‌باشد، در صورتی که به میزان ارتفاع آبرسانی (هد) زیادی نیاز خاصی نمی‌باشد و همچنین در مصارف ساختمانی و آپارتمانی، از این دو نوع پمپ ذکر شده در فوق استفاده می‌شود و جایگزینی مناسب و کاربردی به جای پمپ جتی می‌باشد. این دو پمپ صدای کمی را تولید کرده و دیگر مزاحمتی برای احوالات و آرامش ساکنین ایجاد نخواهد کرد.

راهکارهایی برای کاهش صدای پمپ آب

بررسی راهکارهایی برای کاهش صدای پمپ آب

علت صدای زیاد پمپ آب و شکسته شدن شافت آن

علت صدای زیاد پمپ آب ساختمان ممکن است به دلیل خرد شدن و یا شکسته شدن شافت آن باشد. ممکن است این سوال برای شما به وجود بیاید که شافت چیست؟ برای پاسخ به این سوال باید اشاره داشت که شافت وسیله‌ای است که از الکتروموتور به پشت پروانه متصل می‌گردد و وظیفه انتقال نیروی تولید شده مکانیکی الکتروموتور به پروانه را دارا می‌باشد. در برخی از شرایط و موارد خاص ممکن است شافت پمپ اصطلاحا لاغر گردد و به دلیل همین لاغری و تنشی که در آن ایجاد می‌شود، سر و صدای بسیار زیادی را تولید نماید. از جمله دلایلی که می‌تواند مشکلاتی را برای شافت ایجاد کند، به صورت زیر خواهد بود:

  • شکسته شدن بلبرینگ شافت
  • تماس داشتن با مایعات اسیدی
  • تنش‌های ناشی از نصب نامناسب پمپ آب

نکته بسیار مهمی که باید بدانید، این است که در برخی از موارد ممکن است اختلال‌هایی در فشار پمپ آب ایجاد شود که این موضوع سبب افزایش دمای پمپ خواهد شد و این دما نیز به شافت انتقال داده می‌شود و در آن تابیدگی به وجود می‌آورد.

علت صدای زیاد پمپ آب و شکسته شدن شافت آن

بررسی علت صدای زیاد پمپ آب و شکسته شدن شافت آن

علت صدای زیاد پمپ آب و شکسته شدن بلبرینگ شافت آن

شایان ذکر می‌باشد که علت صدای زیاد پمپ آب می‌تواند به دلیل شکسته شدن و یا خرد شدن بلبرینگ شافت پمپ باشد. در بشتر پمپ‌های ساختمانی و پمپ‌هایی که برای مصارف خانگی وجود دارند، دو بلبرینگ در سر و ته روتور پمپ وجود داشته تا روتور بدون نوسان انرژی مکانیکی بتواند روی این بلبرینگ‌ها نیرو را به پروانه منتقل نماید. از این رو با توجه به اینکه کل حجم روتور بر روی بلبرینگ‌ها سوار شده است، اگر خللی در عملکرد بلبرینگ ایجاد گردد در واقع کل عوارض این اختلال را به روتور منتقل خواهد شد و همین موضوع می‌تواند علت صدای زیاد پمپ آب باشد.

سخن پایانی

در این مقاله سعی کردیم، علت صدای زیاد پمپ آب را مورد بررسی قرار داده و اطلاعاتی را در این خصوص در اختیار شما عزیزان قرار دهیم. بنابراین شما نیز می‌توانید برای کسب اطلاعات بیشتر درباره علت صدای زیاد پمپ به وب سایت آسیا پمپ مراجعه کرده و با کارشناسان در این خصوص مشورت نمایید. ما در کنار شما هستیم تا بتوانید بهترین پمپ‌ها را با بالاترین کیفیت از آن خود کنید.

سوالات متداول در مورد علت صدای زیاد پمپ آب

  1. پروانه چگونه بر روی صدای پمپ تاثیر دارد؟
    پروانه پمپ ممکن است به دلایل مختلف مانند افزایش دمای سیال همچنین کاویتاسیون، مستهلک و تخریب شود که ممکن است باعث صدای غیر عادی پمپ شود.
  2. مستهلک شدن شفت چه تاثیری بر روی صدای پمپ دارد؟
    شفت پمپ (Shaft) ممکن است به دلایل مختلفی از قبیل سرعت چرخش بالا، دمای سیال عبوری و همچنین کاویتاسیون، با تغییر زاویه روبرو شود و یا خورده شود که در این صورت تاثیر زیادی بر صدای پمپ خواهد داشت.
  3. آیا پمپ جتی پر سر و صداست؟
    بله، پمپ جتی به واسطه داشتن اجکتور در دهانه ورودی خود، صدای زیادی دارد.
امتیاز دهید post

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *