پمپ کشاورزی

چگونه پمپ شناور را به درستی نصب کنیم؟

نصب درست پمپ شناور

شاید با این سوال مواجه شوید که پمپ شناور چیست ؟ چه کاربردهایی دارد و اینکه چگونه پمپ شناور را به درستی نصب کنیم؟ در پاسخ به این سوالات باید به طور خلاصه به معرفی پمپ شناور بپردازیم. در واقع پمپ شناور یک دستگاه کارآمد و همه کاره است که از آن برای پمپاژ کردن آب از منابعی همچون مخازن چاه ها استفاده می شود. این دستگاه طوری طراحی شده است که برای کسب نتیجه بهتر از پمپاژ کردن به طور کامل در آب غوطه ور می شود. از پمپاژ کردن شناور به منظور پمپاژ آب به صورت مصارف صنعتی و مسکونی مورد استفاده قرار می گیرد.

نصب و راه اندازی پمپ شناور به چه شکل است؟

در پاسخ به این سوال که چگونه پمپ شناور را به درستی نصب کنیم؟ این طور باید عمل کرد که ابتدا پمپ شناور را با دقت باز کنید، در ادامه نیزصافی و محافظ کابل را برداشته و موتور شناور را به صورت عمودی نصب کنید.. از پیچ برای قرار دادن محفظه تحویل با طول لوله تحویل کوتاه استفاده کنید.در زمان نصب درست پمپ شناور باید مطابق با اصول نصب آن پیش رفت. این اصول و قواعد نصب پمپ های شناور عبارت اند از:

در زمان نصب بهتر است از افراد متخصص و کاربلد که در زمینه نصب درست پمپ شناور فعالیت می کنند به راحتی کمک بگیرید. در واقع نصاب نسبت به شما اطلاعات بیشتری به نصب پمپ های شناور دارد.
برای اینکه از حداکثر کارآیی پمپ شناور بهره مند شوید بهتر است در عمق مناسبی از منبع، پمپ شناور را قرار دهید. از ثابت ماندن پمپ بر روی پایه ثابت اطمینان حاصل کنید و مانع از حرکت یا کج شدن آن در مکان مورد نظر شوید.

برای اتصال دادن پمپ به منبع تغذیه بهتر است از اتصالات دهنده ضد آب استفاده کنید و از عایق بودن این اتاصلات نیز مطمئن شوید. در نصب درست پمپ شناور نیاز است تا به نکات مربوط به زمان نصب پمپ شناور در محل مورد نظر توجه داشته باشید. به همین دلیل در زمان نصب باید از اتصال ایمن خروجی پمپ مطمئن شوید که این اممر نیاز به توجه زیاد به نصب لوله تخلیه دارد. برای جلویگری از هر گونه نشتی و از دست دادن حجم زیادی از آب بهتر است از مهر و موم بودن گیرها در زمان نصب اطمینان یابید. اگر در برنامه نصب پمپ های شناور نیاز به شیر چک است باید در لوله تخلیه خروجی پمپ آن را نصب کنید. بعد از اجرا و نصب پمپ های شناور باید راه اندازی و آزمایش اولیه را انجام دهید.

نصب و راه اندازی پمپ شناور به چه شکل است؟

بررسی نصب و راه اندازی پمپ شناور به چه شکل است؟

نگهداری درست از پمپ های شناور

بازرس های منظم از پمپ های شناور را در دستور کار خود قرار دهید.در واقع با بازرسی های منظم و اصولی هر گونه نشتی یا سایش بر روی اتصالات پمپ های شناور مشخص می شود که در ادامه می توانید این مشکلات را برطرف کنید.
تمیز کردن پمپ شناور و اجزای آن را دست کم نگیرید بلکه به این امر توجه داشته باشید و سعی کنید پمپ شناور عاری از هر گونه غبار و آلودگی باشد.
بررسی کردن فیلترهای پمپ را جدی بگیریددر واقع در صورت تمیز کردن منظم فیلترهای پمپ شناور ، گرفتگی فیلترها کاهش می یابد و از طرفی فشار غیر ضروری نیز به موتور پمپ وارد می شود.
برای تعمیر پمپ های شناور بهتر است به متخصصین مربوطه مراجعه کنید. تعمیر پمپ شناور واجزای آن مربوط به روغن کاری یاتاق ها، اطمینان از تراز مناسب پروانه و محور موتور ،و بررسی مقاومت عایق آن است.
بنابراین با دانستن نکات مربوط به نصب درست پمپ شناور طول عمر پمپ شناور نیز افزایش می یایبد.از طرفی بازرسی های مداوم و بررسی کردن مشکلات احتمالی موجب می شود تا از خرابی سیستم جلوگیری شود.

برای نگهداری درست از پمپ ها میتوانید به مقاله ترفندهای نگهداری از پمپ های آب سری بزنید.

نگهداری درست از پمپ های شناور

بررسی نحوه نگهداری درست از پمپ های شناور

مزیت های استفاده از پمپ های آب شناور

بکارگیری پمپ های شناور با مزیت های زیادی همراه است که در ادامه برخی از مزیت های استفاده از پمپ های شناور را در پمپاژ کردن آب بیان خواهیم کرد.

مزیت های استفاده از پمپ های آب شناور

بررسی مزیت های استفاده از پمپ های آب شناور

کارآیی

پمپ های شناور به طور کامل در آب غوطه ور می شوند و بهتر و سریع تر آب را از منابعی همچون مخازن و چاه پمپاژ می کنند. از طرفی با نصب درست پمپ شناور نیاز به بتونه کاری و همچنین موارد مربوط به مکش نیز به این ترتیب از بین خواهد رفت.

اطمینان بالا

پمپ های شناور با توجه به ساختار و طراحی که دارند بسیار مداوم و ماندگار عمل می کنند. بسیار قابل اعتماد هستند و در شرایط محیط زیر آب بهترین گزینه به حساب می آیند. از طرفی عملکرد طولانی مدتی دارند و از طرفی هزینه تعمیر و نگهداری به نسبت کمتری دارند.

نیاز به فضای کمتری برای نصب

از آنجا که پمپ های شناور فشرده و کم حجم هستند به طور مستقیم در داخل منابع نصب می شوند. همین امر موجب می شود تا بتوان این نوع پمپ را در چاه ها و چاهک ها قرار داد.

بدون آلودگی صوتی

به این دلیل که پمپ های شناور در زیر آب غوطه ور می شوند به همین دلیل بدون صدا کار می کنند. همین امر موجب می شود تا پمپ های شناور در محیط مسکونی نیز برای پمپاژ کردن آب مورد استفاده قرار گیرد.

محافظ ماندن در برابر شرایط آب و هوایی

به دلیل اینکه پمپ های شناور در زیر آب غوطه ور می شود در برابر شرایط آب و هوایی نیز به خوبی محافظت می شود. از طرفی از دید نیز پنهان می ماند که این امر دسترسی به آن را مشکل می کند و در نهایت طول عمر آن نیز افزایش می یابد.

پمپاژ چند مرحله ای

طراحی پمپ های شناور اغلب به صورت چند مرحله ای است که در ارتفاع بالا و فواصل طولانی به صورت کارآمد آب را به خوبی پمپاژ می کند. بنابراین کاربردهای مناسب تری دارد و می توان آن را در مکان های دور و ارتفاع قابل توجهی به کار برد.

مدیریت کردن مواد جامد در آب

بسیاری از پمپ های شناور این قابلیت را دارند که به خوبی مواد موجود در آب را مدیریت کنند. بنابراین تاثیرات قابل توجهی در از بین بردن مایعات دارای ذرات معلق، فاضلاب و آب کثیف هستند.

بهره وری انرژی بالا

ساختار و طراحی پمپ های شناور موجب می شود تا مصرف برق کاهش یابد و عملکرد آن به مراتب افزایش یابد. این امر موجب کاهش اثرات زیست محیطی و همچنین کاهش هزینه های برق می شود.

سهولت نصب و نگهداری راحت

پمپ های شناور به راحتی نصب می شوند و پس از نصب کردن نیز هزینه های مربوط به تعمیر و نگهداری پایین تری دارند. البته توجه کردن به آن و هر چند مدت یک بار تمیز آن اهمیت زیادی در ماندگاری و طول عمر آن دارد.

سخن پایانی

پمپ های شناور برای تامین آب مورد نیاز برای مناطق مسکونی و صنایع اهمیت زیادی دارد . در پاسخ به این سوال که چگونه پمپ شناور را به درستی نصب کنیم؟ باید بیان کنیم که نصب درست پمپ های شناور بستگی به در نظرگرفتن نکات مهم و قابل توجه است.
یکی از نکات مهم و ضروری در رابطه با نگهداری پمپ شناور این است که در زمان حمل و جابه جا کردن آن باید دقت زیادی کرد تا محور پمپ آسیب نبیند. در جابه جا کردن پمپ شناور به هیچ عنوان از طناب استفاده نکنید. بهتر است پمپ شناور را به صورت عمودی نصب کنید. به هیچ وجه پمپ آب شناور را بدون استفاده رها نکنید، به این دلیل که این امر موجب مسدود شدن ورودی‌های پمپ آب به وسیله رطوبت و گرد و خاک می‌شود و دیگر به درستی کار نخواهد کرد.

سوالات متداول نصب درست پمپ شناور

۱- آیا پمپ های شناور نیاز به هوا دارند؟
با توجه به این که پمپ های شناور به طور کامل در آب فرو می روند، فشار آب اطراف آنها از به دام افتادن هوا جلوگیری می کند.از طرفی آب اطراف پمپ به خنک نگه داشتن آن کمک می کند و از گرم شدن بیش از حد آن جلوگیری می کند.
۲- چرخش پمپ شناور در زمان پمپاژ کردن آب کدام جهت است؟
جهت چرخش پمپ شناور به این صورت است که اگر محفظه اصلی در جهت عقربه‌های ساعت می‌پرد، پروانه پمپ در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد و برعکس اگر محفظه در خلاف جهت عقربه‌های ساعت می‌پرد، پروانه پمپ در جهت عقربه‌های ساعت می‌چرخد. پ
۳-شرایط مکانی پمپ شناور چیست؟
پمپ شناور باید حداقل ۳ متر از پایین فاصله داشته باشید.

5/5 - (1 امتیاز)

مطالب مرتبط

یک نظر در “چگونه پمپ شناور را به درستی نصب کنیم؟

  1. نیما گفت:

    از پمپ شناور میشه داخل استخر استفاده کرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *